sunnuntai 28. tammikuuta 2024

 

29.1.2024

 

Olen aina käyttänyt sanaa "kutoa" on kyse sitten sukkien teosta tai villapaidan valmistamisesta tai kangaspuilla maton paukutuksesta. Tiedän miten monet käyttävät sanaa "neuloa" ja minulle taas neulominen menee ajatuksissa enemmän sinne neulan käytön puolelle.

Nyt vasta opin senkin että sanavalinta onkin ihan selkeästi asuinpaikasta kiinni.

 "Onko kutominen ja neulominen sama asia?

Sukkia tai villapaitoja kudotaan länsimurteissa, itämurteissa taas neulotaan. Yleiskielessä voi käyttää kumpaakin. Käsityöalan termeissä villasukkaa kuitenkin neulotaan ja kutoa-sanaa käytetään vain kangaspuilla tai koneella valmistettavan neuloksen tekemisestä."

 


 Olen aina asunut näköjään  "kutoa" puolella 😊.

2 kommenttia:

  1. Taitaa mennä aika lailla tuossa rajalla mun asuinpaikkani ja mummula, jossa mummu opetti kutomaan. Eli kutomaan minäkin olen oppinut, mutta kun melkein kaikki neulovat, niin neulomisesta minäkin olen ruvennut puhumaan.
    Mutta tässä joku aika sitten kun soitin tädilleni Tampereelle 72-vuotissyntymäpäivänään, niin kyllä me sukkien ja tumppujen kutomisesta puhuttiin 😄

    VastaaPoista
  2. Pääasia että tulee ymmärretyksi :-).
    Ja sukkia tehdään edelleen joka tapauksessa oli tekemisen nimike mikä tahansa :-).

    VastaaPoista