tiistai 23. kesäkuuta 2026

 23.06.2026

Saatiin viime vuonna hommattua hyvä venepaikka kun aamulla kahdeksalta oltiin kärppänä silloin kun paikkoja jaettiin/uusittiin. Mutta eikös silloin joku ollut siihen ehtinyt parkkeerata veneensä ja oli jo rakentanut jonkinlaiset tellingitkin ennenkuin me ehdittiin siirtää meidän venettä vanhasta paikasta uuteen. Tarvittiin vähän soittelua ja sanailua, että saatiin oma vene siihen hyvälle paikalle....jota oltiin jo kauan haviteltu.

Nyt kun mentiin rantaan niin eikös taas joku hyväkäs ollut kiilannut paattinsa TAAS meidän veneen tielle 😠.Laitettiin kohtelias lappu , että siirrätkös pois meidän maksetulta paikalta. Saapi nähdä mitä siitä taas seuraa...nyrkkitappelua ei toivottavasti kuitenkaan. Kotona vielä tarkistettiin, että paikkamaksut on varmasti maksettu ja paikka on virallisesti meidän.

Rantaan oli rakennettu kaupungin puolesta uusi uimalaituri 👋.

En pulahtanut uimaan kun ei ollut uikkareita mukana ...seuraavalla kerralla sitten......💦.

maanantai 22. kesäkuuta 2026

 22.06.2026

Juhannus juhlittu ja arki alkoi vaikkei kesäinen aurinkoinen sää edes tunnu arkiselta vaan tosi ihanalta. 

 Kaikki on vain niin kaunista luonnossa  tällä hetkellä.


 Mutta nyt kuitenkin jo vähän arkisempia asioita taasen ja kuinkas ollakaan.... lankojen värjäyksestä. 

Minä kun ajattelin käyttää uudelleen aikaisemmin käyttämäni nokkosliemen kun silloinhan siitä tuli niin erityisen voimakasta keltaista.

Liemi oli tiiviissä purkissa reilun  viikon verran ja samasta liemestä lopputulos oli tämä.

Eli loppupäätelmä tästä on se, että myös sillä on merkitys miten nopeasti/hitaasti liemen käyttää. Säilytyksen aikana tapahtuu jotakin ? mielenkiintoista .

sunnuntai 21. kesäkuuta 2026

 21.06.2026 

Meillä tavataan syödä niin jouluna kuin juhannuksenakin ihan sellaisen peruskaavan mukaan. Eli aina on ne perinteisimmät jutut. Juhannuspöydästä löytyi tälläkin kertaa siis  ne uudet perunat, silli, lohi, sienisalaattia ja hunajameloonisalaattia.

 Valkoviiniksi nappasin Alkon suositteleman viinin ja toki valintaan vaikutti myös pullon kesäinen etiketti. Hyvä ostos; siksi kuva 😉.

  Jälkkäriksi kahvin kanssa tein vähän niinkuin "Pappilan hätävara" -tyyppisen jutun. Olin aiemmin jo leiponut isoja kauralastuja ja niistä kokosin "kakun". 

Kuningar-rahkaa, kermavaahtoa, pensasmustikoita ja vadelmia. Tosi nam 😋.
 

lauantai 20. kesäkuuta 2026

20.06.2026 

Meillä on ollut tapana lähteä  Koskeloon viimeistään juhanuksen tienoilla. Työvuosina siellä vietettiin ainakin juhannus tai sitten jäätiin pidemmäksikin aikaa saman tein jos lomat sen salli. 

Ensin oltiin aikeissa suunnata keski-suomeen tänäkin vuonna, mutta sitten tuli Arttua sääli. Se helposti  stressaantuu monen tunnin automatkasta  (vaikka reipas aina yrittää ollakin ) ja myös  perillä on monenlaisia vaaran paikkoja.

Mökkinaapurimme totesi jo ensimmäisinä vuosina, ettei täällä kyllä kissat tapaa "hävitä" luontoon kesän aikana ja on aina ihmeissään , että onko teillä aina vaan  tuo sama kissa. Ja nyt kun Arttu on jo vanha  niin näkö ja  kuulo  on heikentynet ja pakoon pääseminen on hakalampaa jos pakoon pitäisi päästä.

Vietetään juhannusta siis kaupungissa. Arttu on nyt tässä kohtaa se ykkönen.

Ja kotona kaupungissa on niin rentoa olla 😽. Ja Ukkeli on turvallinen olkapää johon nojata 💕.
 

perjantai 19. kesäkuuta 2026

 19.06.2026


 Hyvää juhannusta kaikille  ja vietetään juuri sellaista juhlaa joka itsekullekin parhaiten sopii  💚
 
Ja muistetaan myös  , että vähän vähemmälläkin vauhdilla pääsee perille 😊.
 
 

torstai 18. kesäkuuta 2026

18.06.2026

Lähdin sateesta huolimatta Touhulaan ja ainakin sen verran juhanusta valmistelin, että puhdas liina keittiön pöydälle ja kedon kukkia koristeeksi. 

Juhannusta me ei tosin  vietetä Touhulassa, mutta kuitenkin oli hyvä lähteä katsomaan..... lähinnä kasvihuoneen kasveja. Pihalla kastelusta kyllä huolehti taivaalta lähes koko päivän satanut kesäsade. Kaikki saavit ja ämpäritkin on nyt täynnä sadevettä tulevaa kuivempaa kautta varten.

Mutta eikös sadepäivä on hyvä liiterin järjestelemiseen. Miten sinne kerääntyykin niin helposti kaikkea . Moottorisahoja näytti olevan VIISI  😜. Siihen juttuun en puutu millään lailla , mutta saattaapi olla niin, että sitten kun sitä sahaa tarvitaan.....no en yhtään parempi ole omien tavaroiden kanssa eli pata kattilaa soimaa . Mutta hyvä on välillä katsoa ja ihmetellä mitä kaikkea sitä omistaakaan 😊. Sadepäiviä tarvitaan siis ihan kaikkeen !

Ja kun saunoessa istuskelin terassilla niin ihastelin kaunista vehreää luontoa. Luonto  kiittää sateesta.

 

 Eikä yksikään hyttynen surissut korvan juuressa tunnelmaa pilaamassa. Nekin ovat sateelta suojassa. 

keskiviikko 17. kesäkuuta 2026

 17.06.2026

Kävin hammastarkastuksessa uudella hammaslääkärillä. Jännitti erityisen  kovasti !

Eniten ehkä se kun minulle on tehty kaikenlaista vähän speciaalia hammas/leukarintamalla. Leikattu ja oijottu ja implantoitu, laminoitu. Ja kaiken lisäksi suuhygienisti taustani lisää tuskaa kun sanonta tieto lisää tuskaa pitää tässä kohtaa kyllä paikkansa. Vaikea olla selostamatta liikaa pohjustukseksi 😁. Kun hampaita on korjattu jo yli 60 vuotta niin kyllä siihen monen moista tarinaa mahtuu.

Mutta hammaslääkäri oli tosi mukava, ystävällinen ja tietysti parasta oli se, että sain runsaat kehut omasta hyvästä kotihoidosta ja se, että reikiä oli nolla 👋. 


 

Ja eikös reipas hammaslääkärissä käynti aina vaadi jonkin palkinnon 😊. No tällä kertaa  se oli appelsiinisuklaakakku päiväkahvilla.
 

Ihana täyte 😋 😂.