25.06.2026
Lasissa EI ole konjakkia vaikka se ehkä voi siltä näyttää
Suodatin nyt ne alkoholissa uuttamani kukat (syreenit, ruusun lehdet ja pari laventelin kukintoa) kahvinsuodattimella lasiin ja siitä kertyi tuon väristä ainetta. Tuoksu oli sellainen, että teki jopa mieli maistaa, mutten kuitenkaan.Kaadoin liemen tuoksupulloon ja laitoin pullon makuukamariin 😉. Tuoksu oli hyvä, raikas ja kukkainenkin mutta sen verran voimakasta ainakin alkuun , että siirsin sen sittemmin kuistille.Siellä saa vapaasti tuoksua mennen tullen .
Viinapulloon jäi vielä toinen mokoma ja sen aion käyttää mesiangervon uuttamiseen. Kari on tehnyt joskus itse saippuaa ja käyttänyt juuri mesiargervoa siinä tuoksuna. Vielä mesiangervo ei meillä kuki mutta ei aikaakaan kun pääsen kokeilemaan sitäkin.
"Mesiangervo eli niittymesiangervo (Filipendula ulmaria) on ruusukasvien heimoon kuuluva kasvi,jolla on valkoiset, voimakkaasti tuoksuvat kukat."
Kesän tuoksuja on toki muallakin kuin vain kukissa. Mäntysuovan tuoksu kuuluu minusta ihan lähtemättömästi kesään. Pesen usein vain pari mattoa kerrallaan ja Touhulan pihassa tuoksuu usein mäntysuopa 😉.
Ja saunaan laitan monesti löylyveteen muutaman koivun oksan muhimaan ja kun heittää löylyä saa ihanat tuoksut ilman vihtaakin. Joskus olen jopa pakastanut koivunoksia pieniin pusseihin ja sitten talvella saanut tuoksutella saunoessa koivun kesäistä tuoksua.
Vihtaa viitsin harvoin tehdä vaikka vihtominen mukavaa onkin , mutta olen vähän laiska siivoamaan vihtomisen jälkiä . Ja siitä puheenollen sauna on vielä siivoamatta tältä kesältä...olisikohan se tehtävä tänään ? Niin ja näytti saunan terassikin kaipaavan öljyämistä 😊.




💚.














