lauantai 27. kesäkuuta 2026

  27.06.2026

Aamukävelyllä Touhulassa on kyllä tosi ihanat maalaismaisemat ja minusta viivasuorat perunavaotkin voi olla kuvaamisen arvoinen juttu.

Hiekkatie rapisee ihanasti tossujen alla, linnut laulaa ja heinät ja tienvarsikukat tuoksuu . Aaaah 😍. 

Välillä pitää kuitenkin käväistä myös kaupungissa ja ensi hätään käytiin varmistamassa, että vieras vene oli hävinnyt meidän veneen tieltä. Poissa oli eikä ollut mitään ilkivaltaa myöskään tehnyt meidän paatille. Hyvä hyvä !

Mutta nälkä oli taas kova ja jotain nopeasti piti saada ettei nälkäkiukku pääse yllättämään eli Lidlin pizzapohja+tomaattikastike käyttöön. 

 Ja kun eletään rinnakkain näin kesällä  kahta huushollia niin helposti jääkaappeihin jää jotain joka pitää käyttää pois ettei vanhene.Nyt jääkaappihävikkipizzaan pääsi mukaan kalkkunaleikkeleitä, muutama valmis lihapulla ja pippurijuusto. Tomaattikastiketta vähän jatkojalostin eli lisäsin siihen kevätsipulia, tuoretta tomaattia, valkosipulimurskaa, soijaa ja mustapippuria. Hyvää tuli, helposti ja nopeasti. Ja hävisi myös ihan yhtä nopeasti 😉.


perjantai 26. kesäkuuta 2026

 26.06.2026

Saunan sain pestyä nyt ihan viimeisen päälle ja siitähän saunatonttukin tykkää 😊. Puhdas sauna= hyvät löylyt !

 Mutta ehkä "onneksi" terassiöljyä ei ollut riittävästi terassin käsittelyyn niin pääsin vähän toisenlaisiin luovempiin hommiin. 

Joskus oli kovasti muodissa tehdä raparperin lehdistä sellaisia sementtiaskelmia ja tein niitä silloin minäkin. Tein silloin myös myös yhdenlaisen ruukun/altaan ja se on pyörinyt missä milloinkin. Nyt otin sen uudelleen käsittelyyn ja suunnittelin tekeväni siitä ns. lintujen juoma-altaan. Mutta siinä olikin pari reikää. Piti siis lähteä ostoksille sitä varten, että sain tilkittyä reiät pikasementillä. Sementti toimi hyvin ja nyt allas pitää.

                                    

"Narutin" muovisen kaapalikelan jalustaksi.


 Ja kun pikasementtiä jäin niin yritin uudistaa myös ikivanhaa pikkupöydän levyä. Tiffany-lasitöiden tekemisestä on jäänyt paljon kaikkea tarviketta ja ajattelin koristella nyt sementtipintaa lasikoristeilla.


 Mutta kun kyseessä oli tosiaankin PIKAsementti niin koristelutyö jäi tyystin kesken. En ehtinyt paljoa noitakaan asettelemaan.Ehtivät onneksi tarttua kiinni. Mutta ei hätää. Uutta sementtiä voi ostaa kaupasta  ja korjailla ja lisäillä....


 Pitäisi ehkä edetä vain vähän kerrallaan ? mutta haluan jokatapauksessa jatkaa tuota koristelua ......


Hauskaa puuhaa  😊

torstai 25. kesäkuuta 2026

 25.06.2026

Lasissa EI ole konjakkia vaikka se ehkä voi siltä näyttää

 Suodatin nyt ne alkoholissa uuttamani kukat (syreenit, ruusun lehdet ja pari laventelin kukintoa)  kahvinsuodattimella lasiin ja siitä kertyi tuon väristä ainetta. Tuoksu oli sellainen, että teki jopa mieli maistaa, mutten kuitenkaan.

Kaadoin liemen tuoksupulloon ja laitoin pullon makuukamariin 😉. Tuoksu oli hyvä, raikas ja kukkainenkin mutta sen verran voimakasta ainakin alkuun , että siirsin sen sittemmin  kuistille.


Siellä saa vapaasti tuoksua mennen tullen .

Viinapulloon jäi vielä toinen mokoma ja sen aion käyttää mesiangervon uuttamiseen. Kari on tehnyt joskus itse saippuaa ja käyttänyt juuri mesiargervoa siinä tuoksuna. Vielä mesiangervo ei meillä kuki mutta ei aikaakaan kun pääsen kokeilemaan sitäkin.

"Mesiangervo eli niittymesiangervo (Filipendula ulmaria) on ruusukasvien heimoon kuuluva kasvi,jolla on valkoiset, voimakkaasti tuoksuvat kukat."

Kesän tuoksuja on toki muallakin kuin vain kukissa. Mäntysuovan tuoksu kuuluu minusta ihan lähtemättömästi kesään. Pesen usein vain pari mattoa kerrallaan ja Touhulan pihassa tuoksuu usein mäntysuopa 😉.

Ja saunaan laitan monesti löylyveteen muutaman koivun oksan muhimaan ja kun heittää löylyä saa ihanat  tuoksut ilman vihtaakin. Joskus olen jopa pakastanut koivunoksia pieniin pusseihin ja sitten talvella saanut tuoksutella saunoessa koivun kesäistä tuoksua.

Vihtaa viitsin harvoin tehdä vaikka vihtominen mukavaa onkin , mutta olen vähän laiska siivoamaan vihtomisen jälkiä . Ja siitä puheenollen sauna on vielä siivoamatta tältä kesältä...olisikohan se tehtävä tänään ? Niin ja näytti saunan terassikin kaipaavan öljyämistä 😊.

keskiviikko 24. kesäkuuta 2026

24.06.2026 

Aika harvoin osun nykyisin ruokakauppaan niin että kohdalle osuisi mitään hävikkituotteita.Nyt sattui niin mukavasti että kun ajelin Touhulaan niin poikkesin lähi S-markettiin ja siellä oli hevihävikkilaatikoita 1,30 euron hintaan. Sisältönä tällä kertaa tällainen....


  Ihan vau fiilis 😁. Ja kun en ollut mitään erityistä suunnitellut niin noistahan syntyi ensi nälkään hyvä kasviswokki.Lehtikaalia jäi vielä lehtikaalisipseihinkin.


 

Mausteiksi sitä mitä nyt kaapissa oli
 

Ja erityisen hyvää oli mielestäni tuo minulle uusi tuttavuuus. Kiva koostumus ja maku.

Tosin olen ehkä hiukan jäävi mitään mausta sanomaan kun Touhulassa maistuu aina kaikki muutenkin niin hyvälle 😋.

Ja saunan jälkeen yleensä aina on iltaherkkuna lohileivät

Tuleepahan sitten sitä tärkeää proteiiniakin. Kyllä noilla jaksaa !

Ja pitääpä todeta vielä sekin, että ensimmäistä kertaa tänä kesänä jätin vähäisenkin sisälämmityksen väliin eli juhannus toi sittenkin sellaiset säät että ainakin sisällä tarkenee 😉.
 

tiistai 23. kesäkuuta 2026

 23.06.2026

Saatiin viime vuonna hommattua hyvä venepaikka kun aamulla kahdeksalta oltiin kärppänä silloin kun paikkoja jaettiin/uusittiin. Mutta eikös silloin joku ollut siihen ehtinyt parkkeerata veneensä ja oli jo rakentanut jonkinlaiset tellingitkin ennenkuin me ehdittiin siirtää meidän venettä vanhasta paikasta uuteen. Tarvittiin vähän soittelua ja sanailua, että saatiin oma vene siihen hyvälle paikalle....jota oltiin jo kauan haviteltu.

Nyt kun mentiin rantaan niin eikös taas joku hyväkäs ollut kiilannut paattinsa TAAS meidän veneen tielle 😠.Laitettiin kohtelias lappu , että siirrätkös pois meidän maksetulta paikalta. Saapi nähdä mitä siitä taas seuraa...nyrkkitappelua ei toivottavasti kuitenkaan. Kotona vielä tarkistettiin, että paikkamaksut on varmasti maksettu ja paikka on virallisesti meidän.

Rantaan oli rakennettu kaupungin puolesta uusi uimalaituri 👋.

En pulahtanut uimaan kun ei ollut uikkareita mukana ...seuraavalla kerralla sitten......💦.

maanantai 22. kesäkuuta 2026

 22.06.2026

Juhannus juhlittu ja arki alkoi vaikkei kesäinen aurinkoinen sää edes tunnu arkiselta vaan tosi ihanalta. 

 Kaikki on vain niin kaunista luonnossa  tällä hetkellä.


 Mutta nyt kuitenkin jo vähän arkisempia asioita taasen ja kuinkas ollakaan.... lankojen värjäyksestä. 

Minä kun ajattelin käyttää uudelleen aikaisemmin käyttämäni nokkosliemen kun silloinhan siitä tuli niin erityisen voimakasta keltaista.

Liemi oli tiiviissä purkissa reilun  viikon verran ja samasta liemestä lopputulos oli tämä.

Eli loppupäätelmä tästä on se, että myös sillä on merkitys miten nopeasti/hitaasti liemen käyttää. Säilytyksen aikana tapahtuu jotakin ? mielenkiintoista .

sunnuntai 21. kesäkuuta 2026

 21.06.2026 

Meillä tavataan syödä niin jouluna kuin juhannuksenakin ihan sellaisen peruskaavan mukaan. Eli aina on ne perinteisimmät jutut. Juhannuspöydästä löytyi tälläkin kertaa siis  ne uudet perunat, silli, lohi, sienisalaattia ja hunajameloonisalaattia.

 Valkoviiniksi nappasin Alkon suositteleman viinin ja toki valintaan vaikutti myös pullon kesäinen etiketti. Hyvä ostos; siksi kuva 😉.

  Jälkkäriksi kahvin kanssa tein vähän niinkuin "Pappilan hätävara" -tyyppisen jutun. Olin aiemmin jo leiponut isoja kauralastuja ja niistä kokosin "kakun". 

Kuningar-rahkaa, kermavaahtoa, pensasmustikoita ja vadelmia. Tosi nam 😋.