torstai 25. kesäkuuta 2026

 25.06.2026

Lasissa EI ole konjakkia vaikka se ehkä voi siltä näyttää

 Suodatin nyt ne alkoholissa uuttamani kukat (syreenit, ruusun lehdet ja pari laventelin kukintoa)  kahvinsuodattimella lasiin ja siitä kertyi tuon väristä ainetta. Tuoksu oli sellainen, että teki jopa mieli maistaa, mutten kuitenkaan.

Kaadoin liemen tuoksupulloon ja laitoin pullon makuukamariin 😉. Tuoksu oli hyvä, raikas ja kukkainenkin mutta sen verran voimakasta ainakin alkuun , että siirsin sen sittemmin  kuistille.


Siellä saa vapaasti tuoksua mennen tullen .

Viinapulloon jäi vielä toinen mokoma ja sen aion käyttää mesiangervon uuttamiseen. Kari on tehnyt joskus itse saippuaa ja käyttänyt juuri mesiargervoa siinä tuoksuna. Vielä mesiangervo ei meillä kuki mutta ei aikaakaan kun pääsen kokeilemaan sitäkin.

"Mesiangervo eli niittymesiangervo (Filipendula ulmaria) on ruusukasvien heimoon kuuluva kasvi,jolla on valkoiset, voimakkaasti tuoksuvat kukat."

Kesän tuoksuja on toki muallakin kuin vain kukissa. Mäntysuovan tuoksu kuuluu minusta ihan lähtemättömästi kesään. Pesen usein vain pari mattoa kerrallaan ja Touhulan pihassa tuoksuu usein mäntysuopa 😉.

Ja saunaan laitan monesti löylyveteen muutaman koivun oksan muhimaan ja kun heittää löylyä saa ihanat  tuoksut ilman vihtaakin. Joskus olen jopa pakastanut koivunoksia pieniin pusseihin ja sitten talvella saanut tuoksutella saunoessa koivun kesäistä tuoksua.

Vihtaa viitsin harvoin tehdä vaikka vihtominen mukavaa onkin , mutta olen vähän laiska siivoamaan vihtomisen jälkiä . Ja siitä puheenollen sauna on vielä siivoamatta tältä kesältä...olisikohan se tehtävä tänään ? Niin ja näytti saunan terassikin kaipaavan öljyämistä 😊.

keskiviikko 24. kesäkuuta 2026

24.06.2026 

Aika harvoin osun nykyisin ruokakauppaan niin että kohdalle osuisi mitään hävikkituotteita.Nyt sattui niin mukavasti että kun ajelin Touhulaan niin poikkesin lähi S-markettiin ja siellä oli hevihävikkilaatikoita 1,30 euron hintaan. Sisältönä tällä kertaa tällainen....


  Ihan vau fiilis 😁. Ja kun en ollut mitään erityistä suunnitellut niin noistahan syntyi ensi nälkään hyvä kasviswokki.Lehtikaalia jäi vielä lehtikaalisipseihinkin.


 

Mausteiksi sitä mitä nyt kaapissa oli
 

Ja erityisen hyvää oli mielestäni tuo minulle uusi tuttavuuus. Kiva koostumus ja maku.

Tosin olen ehkä hiukan jäävi mitään mausta sanomaan kun Touhulassa maistuu aina kaikki muutenkin niin hyvälle 😋.

Ja saunan jälkeen yleensä aina on iltaherkkuna lohileivät

Tuleepahan sitten sitä tärkeää proteiiniakin. Kyllä noilla jaksaa !

Ja pitääpä todeta vielä sekin, että ensimmäistä kertaa tänä kesänä jätin vähäisenkin sisälämmityksen väliin eli juhannus toi sittenkin sellaiset säät että ainakin sisällä tarkenee 😉.
 

tiistai 23. kesäkuuta 2026

 23.06.2026

Saatiin viime vuonna hommattua hyvä venepaikka kun aamulla kahdeksalta oltiin kärppänä silloin kun paikkoja jaettiin/uusittiin. Mutta eikös silloin joku ollut siihen ehtinyt parkkeerata veneensä ja oli jo rakentanut jonkinlaiset tellingitkin ennenkuin me ehdittiin siirtää meidän venettä vanhasta paikasta uuteen. Tarvittiin vähän soittelua ja sanailua, että saatiin oma vene siihen hyvälle paikalle....jota oltiin jo kauan haviteltu.

Nyt kun mentiin rantaan niin eikös taas joku hyväkäs ollut kiilannut paattinsa TAAS meidän veneen tielle 😠.Laitettiin kohtelias lappu , että siirrätkös pois meidän maksetulta paikalta. Saapi nähdä mitä siitä taas seuraa...nyrkkitappelua ei toivottavasti kuitenkaan. Kotona vielä tarkistettiin, että paikkamaksut on varmasti maksettu ja paikka on virallisesti meidän.

Rantaan oli rakennettu kaupungin puolesta uusi uimalaituri 👋.

En pulahtanut uimaan kun ei ollut uikkareita mukana ...seuraavalla kerralla sitten......💦.

maanantai 22. kesäkuuta 2026

 22.06.2026

Juhannus juhlittu ja arki alkoi vaikkei kesäinen aurinkoinen sää edes tunnu arkiselta vaan tosi ihanalta. 

 Kaikki on vain niin kaunista luonnossa  tällä hetkellä.


 Mutta nyt kuitenkin jo vähän arkisempia asioita taasen ja kuinkas ollakaan.... lankojen värjäyksestä. 

Minä kun ajattelin käyttää uudelleen aikaisemmin käyttämäni nokkosliemen kun silloinhan siitä tuli niin erityisen voimakasta keltaista.

Liemi oli tiiviissä purkissa reilun  viikon verran ja samasta liemestä lopputulos oli tämä.

Eli loppupäätelmä tästä on se, että myös sillä on merkitys miten nopeasti/hitaasti liemen käyttää. Säilytyksen aikana tapahtuu jotakin ? mielenkiintoista .

sunnuntai 21. kesäkuuta 2026

 21.06.2026 

Meillä tavataan syödä niin jouluna kuin juhannuksenakin ihan sellaisen peruskaavan mukaan. Eli aina on ne perinteisimmät jutut. Juhannuspöydästä löytyi tälläkin kertaa siis  ne uudet perunat, silli, lohi, sienisalaattia ja hunajameloonisalaattia.

 Valkoviiniksi nappasin Alkon suositteleman viinin ja toki valintaan vaikutti myös pullon kesäinen etiketti. Hyvä ostos; siksi kuva 😉.

  Jälkkäriksi kahvin kanssa tein vähän niinkuin "Pappilan hätävara" -tyyppisen jutun. Olin aiemmin jo leiponut isoja kauralastuja ja niistä kokosin "kakun". 

Kuningar-rahkaa, kermavaahtoa, pensasmustikoita ja vadelmia. Tosi nam 😋.
 

lauantai 20. kesäkuuta 2026

20.06.2026 

Meillä on ollut tapana lähteä  Koskeloon viimeistään juhanuksen tienoilla. Työvuosina siellä vietettiin ainakin juhannus tai sitten jäätiin pidemmäksikin aikaa saman tein jos lomat sen salli. 

Ensin oltiin aikeissa suunnata keski-suomeen tänäkin vuonna, mutta sitten tuli Arttua sääli. Se helposti  stressaantuu monen tunnin automatkasta  (vaikka reipas aina yrittää ollakin ) ja myös  perillä on monenlaisia vaaran paikkoja.

Mökkinaapurimme totesi jo ensimmäisinä vuosina, ettei täällä kyllä kissat tapaa "hävitä" luontoon kesän aikana ja on aina ihmeissään , että onko teillä aina vaan  tuo sama kissa. Ja nyt kun Arttu on jo vanha  niin näkö ja  kuulo  on heikentynet ja pakoon pääseminen on hakalampaa jos pakoon pitäisi päästä.

Vietetään juhannusta siis kaupungissa. Arttu on nyt tässä kohtaa se ykkönen.

Ja kotona kaupungissa on niin rentoa olla 😽. Ja Ukkeli on turvallinen olkapää johon nojata 💕.
 

perjantai 19. kesäkuuta 2026

 19.06.2026


 Hyvää juhannusta kaikille  ja vietetään juuri sellaista juhlaa joka itsekullekin parhaiten sopii  💚
 
Ja muistetaan myös  , että vähän vähemmälläkin vauhdilla pääsee perille 😊.