maanantai 11. syyskuuta 2023


12.09.2023



Olen talvettanut samaisia pelargoneja ainakin kymmenen vuotta. Ne ovat olleet milloin missäkin talven yli vähän aina tilojen mukaan; nyt jo monta vuotta kellarissa pimeässä viileässä ainakin alkutalven. Sisälle olen tuonut vaihtelevasti kevään mittaan silloin kun olen muistanut niiden olemassaolon.

MUTTA oli niiden kasvuolosuhteet mitkä tahansa niin nämä kyseiset yksilöt innostuvat kukkimaan vasta ihan loppukesästä; oikeastaan vasta nyt. 



 

Ja sehän juuri onkin sääli, että juuri kun  kukinta on parhaimmillaan niin sitten alkaakin jo kylmä kiusata ja on siirrettävä ne sisätiloihin. En kuitenkaan osaa niistä luopuakaan. Ovathan ne ovat jo ihan historiaa. Onkohan tämä lajike vain yksinkertaisesti myöhään kukkiva ??



 

Minua viehättää kaikki sammaloitunut ja aika hauska on tämä tiilen palanen joka on ollut grillisuojan painona.Vierivä kivi ei sammaloidu , mutta grillin päällä kylläkin 😁.

4 kommenttia:

  1. Tiedätkö, meinasin alkukesästä saada "halvauksen", kun ystäväni tuli auttamaan pihatöissä - josta toki olin iloinen, kumartelu kun ei oikein sovi mulle tuon Riesan vuoksi. Meillä on pihassa iso kivi; sen edessä kasvaa vanha, vanha alppiruusu, varmaan ainakin 50 vuotta vanha ja sen takana pihlaja.
    Kivet ja kalliot on mulle sydämen asia; lapsuudenkotini oli rakennettu, noh, ei nyt ihan "kalliolle kukkullalle", mutta kotipiha oli kalliota :) Ja mummolassa oli iso kallio (joka nyt on kyllä kummasti kulunut paaaljon pienemmäksi) ja pihassa iso kivi.

    Ystävä olisi halunnut meidän pihakivestä rapsuttaa sammalet pois! Onneksi ehdin ajoissa hätiin, eikä hän ehtinyt rapsuttaa siitä kuin parin kämmenen verran sammalta irti. Olin ihan kauhuissani - ja hän puolestaan siitä, että kun sitä ei saanut puhdistaa :D
    Poika (ja tietysti myös Mursu) oli myös sitä mieltä, että missään nimessä sitä EI SAA puhdistaa, vaan sen pitää antaa olla sammaleen peitossa, niin kuin on aina ollutkin.
    Huh, onneksi ehdin pelastaa kiven ja sammaleet <3

    VastaaPoista
  2. Olipas liki , että olisi sattunut iso harmi sillä kestää aikansa ennenkuin sammal taas kasvaa takaisin. Onneksi ehdit hätiin.Minäkin rakastan kallioita ja isoja kiviä kun vanhempieni mökki oli saaristossa korkealla kalliolla ja hyvä lapsuusmuisto tulee siitä kun istui auringon lämmittämällä kalliolla kun oli pulikoinut ensin koko päivän meressä :-).
    Alkuvuosina Touhulassa sivelin tietyt kivet piimällä että sain niihin sammalta ja en tiedä oliko sillä mitään vaikutusta mutta hyvin on sammal meillä kasvanut. Ihmettelen miten kaupoissa myydään sammaleen poistajaa kun minä sitä havittelen lisää....mitä enemään sen parempi :-).

    VastaaPoista
  3. Eräs ystäväni sanoi, kun sanoin haaveilevani pehmeästä sammalpihasta, että olut auttaisi 🤔
    Olut ei kyllä taida kivillä ja kallioilla pysyä, mutta pihalle sitä voisin ripotella..
    Mutta samaa mieltä, mitä enemmän, sitä parempi 😄

    VastaaPoista