torstai 25. kesäkuuta 2026

 25.06.2026

Lasissa EI ole konjakkia vaikka se ehkä voi siltä näyttää

 Suodatin nyt ne alkoholissa uuttamani kukat (syreenit, ruusun lehdet ja pari laventelin kukintoa)  kahvinsuodattimella lasiin ja siitä kertyi tuon väristä ainetta. Tuoksu oli sellainen, että teki jopa mieli maistaa, mutten kuitenkaan.

Kaadoin liemen tuoksupulloon ja laitoin pullon makuukamariin 😉. Tuoksu oli hyvä, raikas ja kukkainenkin mutta sen verran voimakasta ainakin alkuun , että siirsin sen sittemmin  kuistille.


Siellä saa vapaasti tuoksua mennen tullen .

Viinapulloon jäi vielä toinen mokoma ja sen aion käyttää mesiangervon uuttamiseen. Kari on tehnyt joskus itse saippuaa ja käyttänyt juuri mesiargervoa siinä tuoksuna. Vielä mesiangervo ei meillä kuki mutta ei aikaakaan kun pääsen kokeilemaan sitäkin.

"Mesiangervo eli niittymesiangervo (Filipendula ulmaria) on ruusukasvien heimoon kuuluva kasvi,jolla on valkoiset, voimakkaasti tuoksuvat kukat."

Kesän tuoksuja on toki muallakin kuin vain kukissa. Mäntysuovan tuoksu kuuluu minusta ihan lähtemättömästi kesään. Pesen usein vain pari mattoa kerrallaan ja Touhulan pihassa tuoksuu usein mäntysuopa 😉.

Ja saunaan laitan monesti löylyveteen muutaman koivun oksan muhimaan ja kun heittää löylyä saa ihanat  tuoksut ilman vihtaakin. Joskus olen jopa pakastanut koivunoksia pieniin pusseihin ja sitten talvella saanut tuoksutella saunoessa koivun kesäistä tuoksua.

Vihtaa viitsin harvoin tehdä vaikka vihtominen mukavaa onkin , mutta olen vähän laiska siivoamaan vihtomisen jälkiä . Ja siitä puheenollen sauna on vielä siivoamatta tältä kesältä...olisikohan se tehtävä tänään ? Niin ja näytti saunan terassikin kaipaavan öljyämistä 😊.

1 kommentti:

  1. Voi, kun saisi nuo tuoksut (ja joskus mautkin) liitettyä mukaan näihin päivityksiin. ;) Nyt on kyllä NIIN hienon värinen tuoksuneste, ettei mitään määrää!

    Nuokkukohokki, mulle ihan uusi kasvi täällä, on alkanut kasvamaan melkein meidän keittiön ikkunan kohdalla tiellä, ja tuossa pari iltaa jo miehen kanssa mietittiin, että mistä tuollainen vähän hyasinttimainen tuoksu voi oikein tulla, mikä häviää päiviksi ja palaa taas illalla. Kohokkihan se. Siitä voisi myös tulla mahtavaa tuoksunestettä. Mesiangervosta pidän kyllä myös. Sitä kasvaa täällä ojissa ja ojien reunoilla, mutta tosiaan, ei vielä kuki. Jänniä juttuja!

    Mäntysuovan hajusta en pidä, se jotenkin "kolahtaa" mun hajunystyröihin. Muistan, kun joskus lapsena Lokalahdenmummulta nokkaani nyrpistäen kysyin, että mikä täällä oikein "kärtsää", niin mummu siihen, että: "puhtaus". =P Noh, mikäpä siihen oli sanomista sitten enää.

    Iloista puuhapäivää sinne! <3

    VastaaPoista