01.06.2026
Kävin tossukaupoilla. Ostin jalkaan sopivat 😊.
Mutta laitanpa kuvan ostamistani tossuista ja vieressä Temusta Karin aiemmin
minulle tilaamat tossut. Onko noissa paljon eroa ?
Ei paljon juurikaan muussa kuin hinnassa 😂. Oikean puoleiset Puma-tossut 55 euroa ja vasemmalla Temu-tossut 11 euroa. Pumat näköjään tehty Vietnamissa.
Kummatkin tulee varmasti tallusteltua loppuun. Olen jo päätynyt siihen etten kovin kummoisia summia tuhlaa tossuihin kun ne kalliimmatkin versiot kuluvat ihan turhan nopeasti. Näillään mennään ainakin tämä kesä....
Metsämansikkakin kukkii jo ! Se on nyt sitten KESÄkuu 🌞.

Näin se kevät yhdessä yössä kesäksi muuttui! =)
VastaaPoistaMeilläkin metsämansikat kukkivat! Ihan talon vieressäkin, mikä on nyt suojattu ruohonleikkurilta. ;) Ihan siis sorassa kasvavat, eivät paljoa vaadi.
Meillä mies myös ostelee aika ajoin jotain Temusta. Mutta aina sellaisia, mitkä eivät mene lapsille, eivät ole ihokosketuksessa, eikä ole ruokien kanssa tekemisissä (mahdollisten myrkyllisten aineiden takia), eikä varsinkaan mitään sähkövermeitä. Noita pahoja tulipaloja nyt on ollut Suomessa(kin) ihan liiaksi asti, ettei yhtään lisäriskiä kannata ottaa.
Itseäni lisäksi mietityttää aina, että miten käyttävät hyväksi työntekijöitään siellä, kun sekin on mahdollista, kun tuotteet ovat niin halpoja toimituskulujen kera... Siis että MITEN pystyvät maksamaan ihmisille tarpeeksi? Vaikka siellä verotus toimiikin eri tavalla kuin täällä.
Meillä on käyty noita Temu-keskusteluja ihan kyllästymiseen asti. Kari innostui joskus jossain ukkoporukassa tilaamaan jotain ja sitten kun niitä mainoksia tulee niin.... välillä aina intoutuu tilaamaan. Toteaa vain , että voihan sen saman tavaran ostaa täältä meiltä myös kalliimmalla hinnalla jos niin haluaa :-).
PoistaEli tarkoittaa sitä, että sieltä ne kauppiaatkin ne tavaransa tilaa. Pääosin.
Mutta vaikea asia on tuo, että ketä autetaan ja miten autetaan. Entä jos huonosti palkatulta loppuu sen vähäinenkin palkan saanti. Vaikeita asioita !
Mutta tossutellaan menemään :-). Tänään on ollut niin mukava sää kun se kova tuuli on vihdosta viimein tyyntynyt.
Ihan kivoja tossuja molemmat! Onko ne mustat, kun kuva näyttää musta-valkoiselta? Heh.
VastaaPoistaKaipaisin itse Nike'jen tilalle uusia. Käytin niitä varmasti yli seitsemän vuotta ja ulkonäöllisesti ne menisivät kai (haalistuneina) vieläkin, mutta kantapäät ovat sisäpuolelta ihan säpäleinä. Haluaisin muutosvastaisena just samanlaiset!? Pitänee "raahautua" keskustaan sopivan fiiliksen tullen ja käydä vaikka Budget Sport'issa, kun muistelen noiden vanhojen olevan sieltä. Kävin jo InterSport'issa, mutta sieltä en löytänyt yksiäkään, jotka olisivat olleet edes lähellä...
Tein eilen yllättävän pitkän kävelylenkin ja taas niillä tennareilla. Ei hyvä!!
Metsämansikoista tulee aina mummola mieleen. ♥
Hyvää alkanutta KESÄkuuta Maailmanmestarin elkein!!!
Mielellään sitä ostaisi samanlaiset hyväksi todetut mutta mallit muuttuu tiuhaan tahtiin enkä minä ainakaan koskaan löydä uusia samanlaisia kuin entiset.
PoistaMeidän lähi Intersport meni konkurssiin ja nykyään kaikki sporttiliikkeet on toisella puolella kaupunkia eikä millään viitsisi sinne lähteä. Ja jos lähtee niin haluaisi sitten sillä samalla reissulla myös saada ostetuksi. Nuo Pumat ostin cittarista ruokaostosten lomassa :-).
Mustat tossut on kätevät kun menee melkein kengistä.Jos ne jalassa "ajautuu" sellaiseen paikkaan, että pitää olla muka vähän siistimpi ? :-)). Ne "hametossut " on taas sitten eri juttu.
Kiitos samoin ! Kesä onkin juuri nyt !
Viime viikolla oli Ylellä juttu siitä, miten suomalaisiksi mielletyt Kuoma-kengät eivät olekaan kokonaan suomalaisia.
VastaaPoistaViime syksynä ostamani Luhdan takki osoittautuikin Kiinassa tehdyksi.
Muumi-mukit tehdään Thaimaassa (ja monet muut Iittalan astiat)
En nyt muista lukuja ulkoa ja kun olen puhelimella, en pääse katsomaan, mutta yllätys oli myös se, että tuotteen ei tarvitse olla täysin suomalainen, saadakseen suomalaisuudesta kertovan Avainlipun.
Eli ihan sama, mistä vaatteesi ostat, kotimaista et enää saa. Kankaitakaan ei taideta enää Suomessa tehdä (se kangasfirma jossa olin kesätöissä, meni konkurssiin 😝 80-luvulla) eli se ompelemisestakin 🤔🤔
Itse tilasin sortsihameeni Saksasta; laadukkaita, edullisia ja minun kokoisiani vaattteita heillä.
Äitini tapasi tilata jostain saksalaisesta firmasta vaatteita. En muista enää sen yrityksen nimeä, mutta ihan laadukkaita vaatteita kohtuuhintaan.Minä olen niin huono tilaamaan mitään kun koen jotenkin vaivalloiseksi sen noutamisen ja sitten jos vaate ei sovikaan ja pitää palauttaa...Äidilläkin oli koko ajan joku paketti tulossa tai menossa :-).
VastaaPoistaKuoma-kengissä oli vain liimattu Suomessa pohja !!! siinä kaikki :-).
Kotimaisuusaste alkaa olla lähellä nollaa. Tähän on tultu eikä meiltä ole mitään kysytty :-).
Onko Temun kengissä yhtä joustava pohja?
VastaaPoistaYllättävää kyllä niin temuissakin on hyvä pohja. Siis ihan joustava ja toivottavasti myös riittävän pitävä. Aika näyttää sitten kestävyyden.....
VastaaPoistaHuomenta!
VastaaPoista"Juoruan" tänne, ettei hyppää "kaikkien" silmille... Katsoin eilen sitä samaa hotellia Kalymnoksella, ja nyt taas. JOS lähtisi 22. päivä, niin matka kahdelta olisi 1040.- ja viikkoa myöhemmin 1280,-. Heinäkuun puolella 1640 - 1720 euroa!
JOS minulla olisi matkakaveri, niin nappaisin kiinni tuosta ensimmäisestä/halvimmasta, koska hinta sisältää lennot Kos'ille, lauttamatkan Pothiaan, bussimatkan Myrties'iin sekä hotellin upealla maisemalla.
Puuttuu se reissukaveri...
Jos saan kommentin läpi(?), niin korjaan kylän nimen: Massouri.
PoistaKuulostaa houkuttelevalta ja minähän voisin hyvin lähteä matkakaveriksi jos siis minut kelpuuttaisit :-). Tässähän ollaan jo ihan puolituttuja kun joka päivä sanaillaan.
PoistaMutta juuri nyt kun kesä on parhaimmillaan en malta lähteä Touhulasta reissaamaan ja varsinkin kun ollaan jo suunniteltu Koskeloonkin menoa juhannuksen tietämillä.
Mutta kannustan sinua kovasti lähtemään yksin reissuun. Se voi tuntua tylsältä, mutta voin luvata ettei se ole sitä alkuunkaan.Riippuu tietysti kipuaako hinta paljon silloin kun yksin matkustaa.Jos oikein muistan niin ihan aina ei rokotettu siitä että oli yksin liikkeellä. Matkasta ja matkatoimistosta riippuen. Olet kuitenkin niin paljon matkustanut ennenkin että selviät hyvin kaikesta ja apuahan saa aina tarpeen tullen. Ei kun menoksi !
Oi, huolisin sinut reissuseuraksi hyvinkin mielelläni, helposti! ♥ Ymmärrän, että moni keksii kesällä muuta puuhaa - itselläni ei ole mitään suunnitelmia... (paitsi, jos laivalla piipahtaisi..)
PoistaVoisin lähteä yksin, mutta ne hinnat!? Olisipa, kuten ennen, niin naispaikkoja. Itselleni olisi se ja sama millainen huonekaveri olisi. Tai siis melkein, heh. Olen tosiaan yksinkin reissannut, mutta nyt se ei jostain syystä oikein houkuta. Pitänee pitää silmät auki, että jos keksisi jotain....
Kenkien ostaminen on minusta kamalan vaikeaa. En uskalla koskaan tilata. Pakko päästä sovittamaan. Jalat ei tykkää yhtään, jos ei ole tarpeeksi tukea. Joskus olisi kiva käyttää jotain kevyitä, nättejä kenkiä, mutta yleensä ne on liian heppoisia. Tänään kävelin vähän aikaa urheilusandaaleilla. Oli pakko todeta, että hyvä kun en lähtenyt niitä töihin kokeilemaan. Ei ole edes uudet 😢
VastaaPoistaTässä kohtaa mainostan - vaikken löytänytkään tällä kertaa käyttötarkoitukseen sopivia.
PoistaRiekerillä on jalkaan sopivia ja kevyitä kenkiä, kuin pilvien päällä kävelisi. Minä tykkään.
Juuri tänään ajattelin, löytyisikö sandaaleita...
Sisko on anastanut kahdet Riekerin kenkäni 😆
Sartsa+Pöllö:
PoistaMinusta tuntuu että iän myötä jalat tulevat vaativimmiksi sen sunteen mihin ne lykätään. Pitää olla hyvä joustava mutta tukeva ja myös pitävä pohja. Justiinsa sopiva koko ettei purista muttei kompuroikaan liian isoissa :-).
Riekerin kengät ja sandaalit on minullekin sopivat ja kestävät myös hyvin aikaa.Mutta kun tarkemmin mietin niin aika vähän tulee laitettua muuta jalkaan kuin tossuja.Niitä on minulla eri käyttöön erilaisia.Hametossuja, autotossuja (sellaiseen kaupassa käyntiin) ja sitten niitä oikeita kunnon kävelytossuja. Olen siis tossuttelija :-).
Se on totta - jalat tulevat vaativimmiksi iän myötä, eikä se toisaalta mikään ihme ole: onhan niitä käytetty. Jalkoja meinaan.
PoistaItse kaipasin ja etsin niitä nauhallisia kenkiä, jotta saan niihin nilkka (peroneus) tuen kiinni. Lenkkitossut ovat ok, mutta pitää löytää se oikea malli.
Olen niin surkea shoppailija, että kävelen kenkäni kyllä niin loppuun, että välillä tuntuu ettei ole enää kuin nauhat jäljellä 😆😆
Riekereitä minullakin on melkein kaikki kengät. Hyviä sandaaleja en ole niistä kuitenkaan löytänyt. Yhdessä vaiheessa kaipailin niitä slip in -kenkiä ja ostin Sketchersit, mutta ei ne olleetkaan hyvät... Töissä joudun aina etsiskelemään sitä kenkälusikkaa, välillä kannan sellaista taskussakin.
PoistaÄitini oli oikea vaate+kenkä+laukku+sisustus-ihminen :-) ja kun hänen kotiaan tyhjennettiin niin monet riekerit jatkoivat kävelyään minun jaloissani kun onneksi oltiin samaa kokoa. Parhaat riekerin sandaalit olen ostanut Tallinnasta ja ovat edelleen vuosienkin jälkeen käytössä.
PoistaSiskoni kehui noita sketchersejä mutta omaa kokemusta ei niistä ole. Mainoksessa näyttää kyllä niin käteviltä !