keskiviikko 30. heinäkuuta 2025

 30.07.2025

Tehtiin kiva päiväretki kohteena 


 Höyryjuna kulkee väliä Humppila-Jokioinen sunnuntaisin joten junan kyytiin ei nyt päästy kun oltiin tiistaina liikkeellä, mutta junaan pääsi sisälle katselemaan kuitenkin. Lipunmyynnin kautta ....(ei tosin ollut mitään pääsymaksua 😁)

 

Vaunuja riitti kolmannesta luokasta ykkösluokkaan






 Hattuhyllyt ja juomatelineet




 Junarata oli tuohon aikaan kapearaiteinen


 Ja veturit vastaavsásti komeita


Ja vähän muunlaisiakin kulkuvälineitä on radalle kehitetty .... 

Resinaallakin  olisi saanut ajella jos olisi halunnut 😊

Mutta me otettiin vähän rennompi ote asiaan...😋

 

Kahvilassa näkösällä paljon vanhoja mainostauluja ja jopa vessaan oli löytynyt hauska vanha apteekkimainos 😊

 Kannatti käydä ja joskus voisi mennä oikein tuolle höyryjuna-ajelullekin..... 

"Jokioisten Museorautatie on 14 km pituinen kapearaiteinen rautatie Lounais-Hämeessä Jokioisten ja Humppilan kuntien alueella. Rautatien raideleveys on 750 mm, joka on vajaa puolet valtion rataverkon raideleveydestä.

Museorautatien asemat ovat Humppila, Jokioinen ja Minkiö, jossa toimii myös kahvio ja matkamuistomyymälä. Aikataulunmukaiset museojunat liikennöivät sunnuntaisin kesä- ja heinäkuussa sekä lauantaisin elokuussa. Museojunamatkan voi aloittaa esimerkiksi Humppilasta, jonne pääsee joko omalla autolla tai VR:n junalla. Junaan pääsee myös muilta Museorautatien asemilta ja väliseisakkeilt

Minkiön asemalla on myös kapearaidemuseo. Museon muodostavat Minkiön alkuperäiskuntoinen asemamiljöö sekä ratapihalla ja kalustohallissa esillä olevat veturit ja vaunut. Rautatiekalusto on peräisin useilta Suomessa toimineilta kapearaiteisilta rautateiltä"

                                   

12 kommenttia:

  1. Onpas ihanan tuntuinen museo. Täytyy ehdottomasti laittaa korvan taakse tämä kesäloma kohde.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Me ollaan pyritty tutustumaan nyt sellaisiin lähikohteeisiin johon ei ole aiemmin tutustuttu. Kun ei ole vain saanut aikaiseksi :-). Päiväretket on helppoja toteuttaa kun Arttu pärjää hyvin sen aikaa kotona....nukkumassa :-).
      Jos sunnuntaina olisi liikkeellä niin tuo junamatka on varmaan myös ihan hieno kokemus.

      Poista
  2. Mielenkiintoiset sisätilatkin junassa näyttää olevan. Olen matkustanut jollain muulla höyryjunalla välillä Turku - Uusikaupunki.

    VastaaPoista
  3. Paljon oli tehty työtä noiden junavaunujen ja veturin kunnostamisessa ja entisöinnissä. Talkootyönä.
    Museossa oli juuri sellainen rauhallinen vanhan ajan tunnelma.

    VastaaPoista
  4. Kiitos tästä Höyryjuna -matkasta, olipa hauska kesäpäivä teillä.

    Kuvia katsellessa kuljin Matin ja Liisan mukana Lapinlahden kirkolle ja sieltä yhden aseman välin verran junalla ja vielä toisenkin, kun ei Liisa saa juopunutta Mattia junasta ulos.
    Kysehän on siis Juhani Ahon Rautatiestä - viihdyttävä kirja jo vuodelta 1884.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kiva paikka ja kun ratapölkyt tuoksuu tervalta niin sekin tuo heti sitä vanhaa mukavaa tunnelmaa.
      Ennen oli junaan nousu ja sieltä poistuminen aika työlästä kun vaunut oli niin korkealla ja muistan vielä nuorena tyttönä miten joskus talvella oli tavaroiden kanssa tekemistä kun juna saattoi olla pitkä ja viimeiset vaunut jäi kauas asemalauturilta. Nykyään on sekin ihan toista :-).

      Poista
    2. Ja olihan se mentävä Yle Areenaan, sieltä löytyi vielä elokuvakin. Ukkonen ja sähkökatko vain keskeyttivät vain katsomisen eikä antanut enää jatkaa.
      Täytyy kokeilla joku päivä uudestaan. Anja Pohjola ja Leo Jokela - ei voi olla huono yhdistelmä 😄

      Poista
    3. Totesin yhtenä päivänä ääneen, että nyt taidan olla jo riittävän vanha kun jaksan katsella vanhoja kotimaisia mustavalkoelokuvia.Niitä joita telkkarista tulee ykköseltä tai teemalta.Ennen ei olisi tullut pieneen mieleenkään :-).Ikä jalostaa !

      Poista
  5. Rautatieläisen tyttären ja asemilla lapsuutensa asuneen naisen sydän aina sykähtää junapostauksista. Olen niin vanha (??) että höyryveturit kulkivat silloin 1950- 60 luvulla vielä, vaikka oli jo dieselvetureitakin. Me matkustettiin junilla, koska oli vapaaliput ja pysäkki keittiön ikkunan alla :) Höyryveturien vetämissä vaunuissa ei mun lapsuudessa enää olleet puupenkkejä sentään, NIIN vanha en ole. Mutta se ääni kun veturi lähti liikkeelle, oli ihana. Ja lapsuuteni pienen rautatieaseman rantaan oli rakennettu vetureille vedenottopaikka. Sinne ei saanut mennä kiipeilemään. Ehkä joskus saatoin unohtaa kiellon..

    VastaaPoista
  6. Minäkin asuin lapsena Turku-Helsinki radan varrella ja siinä oppi hyvin junien aikataulut. Kymmeneltä meni viimeinen juna ja silloin oli syytä olla jo unten mailla :-).
    Ja myös resiinat muistan hyvin ja sen miten paljon varoitettiin junaradalla kulkemisesta ja juuri siksi sinne piti mennä kiskoilla tasapainottelemaan. Onneksi junat pitivät siihen aikaan sen verran kovaa ääntä, että aina ehdittiin alta pois.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mihin sitä "tunnin junaa" sitten tarvitaan, jos Helsingin ja Turun välillä on ollut juna jo jonkun aikaa 😉 Turhaa hapatusta sanon minä, tuollainen höyryjuna sinne, niin menee matka mukavasti. Kyllä sitä joku Esa Pakaris -kopio sinne viihdyttämään löytyy....

      Poista
    2. Sitä paitsi nuo "tunnin" pendoliinot kulkevat sellaista vauhtia että ihan pelottaa. Sen sain tuta kun matkustin viimeksi Jämsästä Hämeenlinnaan ja juna veteli "mutkat suoriksi". En nauttinut yhtään sen junamatkan kyydissä vaikka alunperin ajattelin, että mikäs siinä on istuessa ja maisemia katsellessa.

      Poista